Monday, December 20, 2010

Konurbasi !

Sia-sia saja aku study Town Planning.. if aku x share
sikit ilmu aku..! so, aku nak share pasal konurbasi !

Sape tahu konurbasi tuh ape sila la angkat kaki ! hee..
konurbasi ye.. bukan coner basi or air sarsi ! hehe..

Konurbasi nie aku tak penah belajar pon mase dip dulu,
tapi hasil study sendiri-sendiri aku dapat ilmu nie..
bukan nk cakap aku nie rajin, tapi aku nk share cket ngan
kowg semua. x mo kedekut ilmu.. x baik kn?

Konurbasi merujuk kepada proses pencantuman 
bandar-bandar. biasanye berlaku apabila
proses pembandaran dijalankan. 

Proses pembandaran pulak adalah proses dimana
pihak berkuasa tempatan (local authorities) membina
@ memperluaskan bandar. Contoh ny kalo kita perasan
ia adalah proses pembinaan bandar baru cm Putrajaya.
bg proses memperluskan bandar pula sama seperti 
bandar raya Kuala Lumpur. 

biasenye, proses memperluaskan bandar nie akan 
menyebabkan rebakan bandar. Rebakan nie lah
yg menyebabkan bandar utama bercantum dengan
bandar-bandar berdekatan. aku bg satu contoh laa
aku tahu kowg sume msty perasaan pencantuman 
bandar-bandar nie kn? okeyh.. contoh ny  KL,
suda bercantum dengan Pj, Subang Jaya, S. alam,
dan juga klang.. bandar-bandar nie terletak berdekatan..
so, nie la KONURBASI !


note :
so, nampak x? 
perhatikan yg kaler biru tuh bandar utama
yg telah bercantum dengan bandar-bandar terdekat
yg disebabkan rebakan bandar. (konurbasi)


Bila bandar-bandar nie da bercantum, of coz lah
cara hidup penduduk setempat berubahkan?
mereka akan jd lebih maju dan kompleks...
so yg paling tak tahan, taraf hidup dan ekonomi
mesti jd tinggi bila da maju.. betoi x? hehehe..
aku bukan lar pakar ekonomi.. hehe.. nie hanya
pandangan aku larr..

nak berceloteh pasal pembandaran? luas sangat
konteks nye.. nie hanya pandangan aku..
aku bukan la pakar tp sekadar berkongsi ilmu..!

Celoteh,

No comments:

Post a Comment